Notikumi
Nometne EKO-skolas aktivitāšu popularizēšanai ”Dabas draugi”
Kalētu pamatskola jau ceturto gadu darbojas starptautiskajā ekoskolu programmā. 2012. gada septembrī par iepriekšējā gada veiksmīgu darbu šajā programmā Kalētu skola saņēma prestižo starptautisko balvu- Zaļo karogu. To skola saglabāja arī 2013. un 2014. gadā. Zaļais karogs ir ekoskolu augstākā balva par izcilu darbu dabas daudzveidības saglabāšanas un ilgtspējīgas attīstības jomā.
Karogu piešķir tikai uz nākamo mācību gadu, kura laikā jāturpina darboties un jāpierāda, ka skola ir cienīga Zaļo karogu paturēt. Esam apņēmības pilni, turpināt aktivitātes starptautiskajā ekoskolu saimē, lai karogu paturētu arī nākamajā 2014./2015. mācību gadā.
Kalētu skolēnos nostiprinās zaļā domāšana un atbildīgs dzīvesveids, lai nākamajām paaudzēm saglabātu mūsu Zemi tās dabas daudzveidībā, bagātībā un skaistumā. Bet mums jāiet vēl tālāk- nepietiek ar zaļo pārliecību un ekoskolas programmas izpratni un izpildi pašu dzīvesvietā, skolā un mājās. Atbildīgais zaļais dzīvesveids jāpopularizē plašākās sabiedrības masās. Par to ir pārliecināta Kalētu ekoskolas padome. Iespēja popularizēt atbildīgo dzīvesveidu plašākā sabiedrībā mums radās sakarā ar Latvijas Vides Aizsardzības fonda (LVAF) izsludināto projektu konkursu bērnu un jauniešu nometnēm.
Saņēmām atbalstu nometnei ekoskolas aktivitāšu popularizēšanai "Dabas draugi" (reģistrācijas Nr. 1-08/245/2014) projektu konkursa vadlīnijā "Atbildīgs dzīvesveids" Kalētos no 11. līdz 13.jūnijam. Nometnes organizēšanai un norisei saņēmām LVAF piešķirto finansējumu: EUR1320. Līdzfinansējums- Laivu noma no biedrības Kalētu Vietējā Iniciatīvas Grupa EUR 240 un Priekules novada pašvaldība- EUR 198. Kopējā summa EUR1758.
Dalībnieku sagaidīšana, reģistrēšana, sadalīšana darba grupās notika 11. jūnijā Kalētu skolā. Bērni paēda brokastis un ar zemessargu mašīnu devās uz 10 km attālo meža ieloku- „Pūces”. Tur notika nometnes atklāšanas ceremonija un telšu pilsētiņas būve zemessargu vadībā. Bērni paralēli darbojās gan dabas izpētes un izziņas darbnīcās mežā , gan pētīja upju augu un dzīvnieku valsti, braucot ar laivām. Vakarpusē nometnes dalībnieki ekostilā izrotāja teltis, dodot potenciālajiem atkritumiem otro dzīvi. Iedzīvinot veselīgas pārtikas ideju, bērni pagatavoja veselīgus salātus vakariņām. Kustīga un veselīga dzīvesveida vārdā notika zemessargu organizēti pasākumi- orientēšanās dabā un sportiskas stafetes un šķēršļu pārvarēšana. Pirms naksmiera notika mazo nakts radībiņu- sikspārņu un naktstauriņu vērošana.
Nometnes otrajā dienā, dabas izzināšanas darbnīcas mijās ar laivu braucienu un ūdenskrātuvju pētīšanu. Otrās dienas pasākumu idejiskā un emocionālā kulminācija bija – katrai grupai iestādīt koku un apņemties to kopt.
Ņemot vērā mūsu tautas lielāko svētku- Jāņu tuvošanos un visā Latvijā notiekošo ielīgošanu, šīs dienas vakarpuse bija veltīta darbībām, kas saistītas ar Jāņu svinēšanu: iemācīties novīt Jāņu vainadziņu, sasiet maģisko zāļu pušķi, savākt zāļu tējas, izgatavot meža materiālu dekoru, iemācīties Latviešu tautas rotaļas, spēles, dziesmas.
Tuvojoties nometnes noslēguma vakaram , nometnes dalībnieki sakārtoja savu dokumentāciju- nometnes mapītes, aizpildīja izvērtēšanas anketas. Trīs bagātajās dienās iekļāvās visas ekoskolas programmas sastāvdaļas- veselīgs un aktīvs dzīvesveids, veselīga pārtika, meža iepazīšana, atkritumu apsaimniekošana un samazināšana, enerģijas taupīšana, ūdens tīrības saglabāšana, dabas daudzveidības iepazīšana, bijība pret dzīvo ap mums.
Nometnes mērķis- popularizēt ekoskolas programmas aktivitātes bērnu un jauniešu vidū no dažādām mācību iestādēm.
Nometnes ietvaros risināmās problēmas un uzdevumi- dot iespēju ekoskolas padomes bērniem un jauniešiem paust savu zaļo dzīvesveidu un pārliecināt par atbildīgu attieksmi pret planētas nākotni kaimiņu skolu jauniešus un bērnus, kuri vēl nedarbojas šajā programmā. Darbojoties dabas aktivitātēs, nometnes dalībnieki nostiprināja zaļo domāšanu un piesavinājās atbildīgu attieksmi pret dabas resursiem un dabas ilgtspējīgu attīstību. Bērni guva pozitīvas emocijas un izkopa mīlestības, bijības jūtas pret dzīvību, atrodoties un darbojoties daudzveidīgās, skaistās, bagātās dabas vidū. Darbojoties jauktās- dažāda vecuma (8 – 15 gadi), sagatavotības, zināšanu, prasmju, spēju grupās, bērni un jaunieši guva pieredzi sadarbībai. Pieredzējušu pedagogu vadībā notika bērnu un jauniešu sadarbība un pozitīvās pieredzes un zināšanu pārņemšana vienaudžu starpā.
Nometnē darbojās: Kalētu pamatskolas ekoskolas EKO-padomes locekļi, Kalētu mazpulka ”Mežainīši” dalībnieki, bērni no sociālā riska grupu ģimenēm, bērni un jaunieši ar īpašām vajadzībām, mācīšanās un uzvedības grūtībām, Gramzdas, Bārtas pamatskolu un Purmsātu speciālās skolas skolnieki. Pamatojums šādai dalībnieku izvēlei ir ļoti argumentēts un atbilst nometnes mērķim.
Kā rezultātus mēs ceram sagaidīt, ka nākamajā mācību gadā celsies Kalētu skolas EKO-padomes aktivitāte un atbildības sajūta; vēlēšanos darboties ekoskolu programmā izteiks kaimiņu skolu bērni un jaunieši, kuri bija šīs nometnes dalībnieki.
Bērni un jaunieši, darbojoties nometnes aktivitātēs, pilnīgāk iepazinuši dabas daudzveidību.Nometnes dalībniekiem izveidojusies īpaši atbildīga attieksme pret atkritumiem, to nokļūšanas bīstamību dabā, atkritumu samazināšanas iespējām.
Darbojoties meža aktivitātēs un stādot jaunus kociņus, nometnes dalībniekiem veidojās apbrīnas, cieņas, mīlestības, saudzēšanas jūtas pret mežu, tā ekosistēmas pilnību.
Nometnes saturā bija paredzēts arī emocionālais spēles moments, kas saliedēja nometnes dalībniekus draudzīgā kolektīvā un deva pozitīvas emocijas un ieinteresētību notiekošajā. Tās bija rīta sapulces, nometnes karogs, kārtības rullis, vakara ugunskuri. Pārrunu stūrīšos vakaros, bērniem un jauniešiem bija dota iespēja pašiem vērtēt nometnē notiekošo, izteikt priekšlikumus.
Lai stimulētu darbu darbnīcās un nodarbībās bija padomāts par sacensībām. Tās ir dalībnieku pierakstu mapītes un grupu prezentācijas pie ugunskura, kuras tiek vērtētas un apbalvotas.
Sadarbība ar zemessargiem ir augstu vērtējama patriotiskajā audzināšanā, paaudžu sadarbībā un pieredzes pārņemšanā, cieņas un godbijības jūtu veidošanā pret vecāko paaudzi.
Gunta Ziemele, nometnes skolotāja